Alhamdulillah! Praise to Allah...

Daisypath Happy Birthday tickers


Friday, July 1, 2011

Debate....


Bismillahhirrahmannirrahim


Debat telah bermula. Memang agak mencabar dan pertama kali pula berdebat tetapi tidak apa. Ini kronologi debat.


Pusingan pertama, sekolah kami (Sekolah Menengah Setiabudi) berlawan dengan Maahad Tahfiz Al-Azhar. Memang sangat mengarut dari segi penyampaian dan persembahan. Kami kalah pada pusingan itu. Kami cuba untuk buat lebih baik pada pusingan kedua.

Pusingan kedua pula, kami berlawan dengan Sekolah Sri Ayesha. Sebenarnya, saya takut juga sebab ada orang Arab untuk pihak lawan. Untuk pihak lawan, mereka tidak ada isi sangat tetapi dari segi penyampaian mereka, saya suka dan bahasa berbunga-bunga. Untuk pusingan ini, alhamdulillah kami m
enang.

Pusingan ketiga pula, sekolah saya berlawan dengan Sekolah Menengah Islam Hira'. Saya agak tersentak apabila terjumpa bekas senior dari Maahad Al-Manar iaitu sekolah lama saya. Hakikatnya, memang pelajar lelaki Maahad Al-Manar ini lagi hebat Bahasa Arab mereka berbanding pelajar perempuan Al-Manar. Dari segi hujah, kami ada 4 isi sahaja. Tidak berapa kuat hujah kami untuk menang. Pihak lawan pula ada 7 isi tetapi lebih kurang saja hujah mereka. Ketika itu pun, saya sudah mengantuk sangat sebab berlawan sehingga tengah malam. Kami kalah pada pusingan ini...


Kesimpulannya...

Menang - 1
Kalah - 2


Untuk hati esok, ada satu sahaja lagi pusingan sebelum menuju ke pusingan suku akhir, separuh akhir, dan akhir. Saya tidak kisah pun kalau kalah sebab ini pun baru sahaja pertama kali berdebat. Sekurang-kurangnya, sekolah kami cuba juga untuk menang pusingan keempat supaya menjadi seimbang.

Insya-Allah.

1 comment:

Soul Seeker said...

terbaik! akak tau dila boleh buat. tingkatkan usaha lagi ye =)